Læring, udvikling og dannelse

Overskrifterne for børnenes læring, udvikling og dannelse i Naturens Børn er:

Naturen, fællesskab, bevægelse, ro, fordybelse, tryghed, nærvær, omsorg.

I Naturens børn er naturen omdrejningspunktet for børnenes læring. Dette både mentalt, socialt, kreativt og motorisk. Jeg arbejder ud fra devisen ”Kroppen er nøglen til læring”.  Dvs. hvis kroppen og sanserne ikke bliver trænet, vedligeholdt og stimuleret, vil det have negativ indflydelse på barnets mentale sundhed og evne til tage imod læring.

I Naturens Børn er naturen og udelivet det primære læringsrum.

Jeg arbejder ikke i termer, der er opdelt i temaer, da børn i dagplejealderen er på et udviklingstrin, der er impulsstyret og de derfor ikke forstår sammenhængen i uge/månedstemaer. Vore aktiviteter er styret af: Hvordan er vejret? Hvad har vi lyst til i dag? Hvad er børnene interesserede i for nuværende og hvad ønsker de at studere nærmere mv? Jeg bruger heller ikke månedsplaner eller årshjul, men lader børnenes aktuelle interesser/niveau stå først. Det er min overbevisning, at det er vigtigt at være opmærksom på børnenes udviklingsniveau i alle aspekter HVER dag.

Jeg kommer omkring hvert eneste barns styrker/svagheder HVER dag og HELE dagen. Dvs. læring og stimulering foregår ikke kun via en enkelt pædagogisk aktivitet et par timer om formiddagen, men er tænkt ind i hele dagens rutiner, oplevelser, gøremål m.v.

I mit samvær med børnene ser jeg mig selv som ressourcefinder fremfor fejlfinder.

 

 Den Private Pasningsordning Naturens Børn v/ Janne Bendixen, Klintholmvej 28, Tjørring, 7400 Herning 

* Tlf. 3026 7681 *email: j.bendixen28@gmail.com

Del siden